Allereerst dit: omdat ik mijn preken niet meer uitschrijf kan ik ze ook niet meer mailen of op de site zetten. Dat is zeker een nadeel, zoals ook het wel kunnen mailen en lezen van preekteksten een nadeel heeft. Dan lees je immers wel de tekst, maar hoor je niet hoe het gezegd is, wat er soms toch niet gezegd is (dat gebeurde bij mij ook wel eens:-) en wat er wel gezegd is maar niet in de geschreven versie staat.

Nu bereid ik mijn preken minstens zo goed voor als eerder, en laat tegelijk meer gebeuren op het moment zelf. gelukkig is er www.audioserver.nl en ik weet dat daar druk gebruik van gemaakt wordt. Helaas is de dienst van 11 sept. niet opgenomen.

Belangrijker is de boodschap an actualiteit van de Galatenbrief. Deze brief laat zien wat vrijheid is en de kracht van genade. En wat er gebeurt en wat het je kost als je, zoals Paulus, pal gaat staan voor die genade. Dan vallen de mensen over je heen. Jaren terug zomer 1995 heb ik al gelezen dat als je het evangelie verkondigd en geen kritiek krijgt, dan doe je het niet goed! Daarmee is terechte en opbouwende kritiek altijd op z’n plaats en nodig. Maar kritiek die knaagt aan de genade is bij mij aan het verkeerde adres. De brief aan de Galaten helpt mij om weer meer pal te gaan staan voor het ene evangelie.

dat heeft grote gevolgen voor alle kerken in Nederland. De Nederlandse cultuur is er namelijk een van afspraken en regels en bureaucratie. Alles is geregeld en wat we niet geregeld hebben gaan we regelen. Die cultuur dringt binnen in alle kerken. Het vraagt bekering en moed, maar zou dat niet kunnen: als de door God zelf ingestelde besnijdenis (niet eens bij de Sinaï, maar al bij Abraham, niet langer verplicht mag worden opgelegd, hoeveel te meer geldt dat dan van wat mensen in de loop van de geschiedenis in hun wijsheid hebben bedacht?!

Bovendien toont de Galatenbrief hoe om te gaan met de overgang van mensen die al langer christen zijn en die dat worden. De omgang tussen bestaande en nieuwe gelovigen. Wat leggen bestaande gelovigen op aan nieuwkomers. Nieuwkomers komen niet alleen van buiten, maar ook van binnen: de volgende generatie. En als je dan stil staat bij de vele generaties in één gemeente: wat betekent dat en hoe borg je de vrijheid? Die borgen wij niet: die is geborgen in Christus. Als hij de baas is in de kerk, is de kerk vrij. Andersom geldt ook. Of heeft Paulus deze brief voor niets geschreven!?

Share →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>