Met pinksteren vieren we de uitstorting van de heilige Geest. Vieren we dan de uitstorting van bijna 2000 jaar geleden of vieren we de uitstorting van de heilige Geest in ons eigen leven? Wat mij betreft beide, maar dan ook echt allebei. Het werk van de Geest was geen eenmalige happening. Het vormde het begin van een nieuw deel in het herstel en de komst van Gods koninkrijk. Wij leven in het tijdperk van de vervulling met de heilige Geest. En als ergens je verstand niet bij kan en dus op een zijspoor wordt gezet is het wel bij de Geest en door de Geest. Wij vieren met Pinksteren de blijvende en voortdurende en groeiende vervulling met de Geest. Stel dat jij helemaal gevuld bent met de heilige Geest? Dan doe jij geen dingen meer uit egoïsme, uit eigen belang, uit wraak, uit wettisch denken en handelen, maar doe je alles geleid en beheerst door de Geest. Daarom spreek ik zondagmorgen 26 mei om 11 uur in de Plantagekerk over Romeinen 8,1-4: Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.
Paulus maakt duidelijk onderscheid tussen de wet van de Geest en de wet van de zonde en de dood. Sterker, van die laatste zijn we bevrijd. Maar wat doen slaven die na jarenlange slavernij worden vrijgelaten soms? Ze gaan niet weg in vrijheid, maar blijven bij hun eigenaar, keren terug naar hun baas en blijven ondanks vrijheid slavengedrag vertonen. Daar hebben nogal wat christenen ook last van: ze blijven vastzitten aan de wet van de zonde en de dood. Ze blijven vastzitten aan eigen begeerten en slavernij. Maar Pinksteren verandert alles. dat wil zeggen: de Geest. Vol van de Geest word je een heel ander mens. En gemeenschappen van christenen die vol zijn van de Geest worden heel andere gemeenschappen. Dat gaat er uit zien á la Jezus: hij was vol van de Geest en hij stortte de heilige Geest uit op allen: eerst 120, daarna steeds meer als een lopend vuurtje.